Att vandra från Eskilstuna till Malmö iförd Fairtrade-banandräkt? Självklart ska vi göra det!

söndag 22 mars 2015

Lina vandrar med Fairphone

Jag har fått den stora äran att agera testpanel för en av kommunens nyintagna Fairphones! Jag kommer alltså att Instagramma, Twittra, blogga och Facebooka från denna telefon under vandringen, jag som aldrig ägt en Smartphone tidigare har mycket att lära… 


Så, vad är då en Fairphone? 

Jo, denna lite mer genomtänkta mobiltelefon är världens första rättvisa mobil och är skapad av företaget Fairphone i Amsterdam. Då det krävs runt 40 olika mineraler och metaller att tillverka en smartphone, gäller det att vara noggrann med vart i världen och vilka gruvor materialen ska komma ifrån, samt vem som ska utföra gruvarbetet och arbetsvillkåren för detta extremt riskfyllda arbete. Just dessa värderingar är denna Fairphone utformad efter!

De använder mineraler och metaller från gruvor där barnarbete och dålig säkerhet inte får förekomma. De ser också till att de anställda arbetar under rättvisa villkor, med allt vad det innebär.
Läs mer på deras hemsida www.fairphone.com


"Fairphone är ingen plastpryl att ha ett tag tills nästa modell dyker upp. Det en en pryl att leva länge med".

Precis. De vill inte bidra till dagens köp-och-släng trend. Skulle telefonen därför gå sönder är den utformad för att kunna tas isär och då laga just den delen som är trasig.

Än så länge har jag inte haft telefonen i ägo mer än 2 dagar, alltså inte tillräckligt länge för att kunna ge den en rättvis recension. Men det jag kan säga är att storleken är perfekt, den är snygg, snabb, lätt att förstå sig på (även jag som är fruktansvärt okunnig vad gäller elektronik), tar bra bilder, och det bästa;
Den har en funktion som heter ENJOYSOMEPEACE. 

"We become more conscious of our phones as our lives become increasingly connected.
Would you like to disconnect, if only for a moment?
Your phone will go silent and disconnect from the world: no e-mail, no status updates, no SMS and no phone calls.
Choose how long you wish to Disconnect (up to 3 hours)"

De verkar ha hjärtat och hjärnan på rätt ställe. Bara där är jag helnöjd!
Återkommer med vidare recensioner efter vandringen gång

// Lina


1 kommentar:

  1. Kul! Jag har en sådan och är mycket nöjd. //Cecilia O d.ä.

    SvaraRadera